Przejdź do treści

MMM, Meridian i nowe możliwości w analizie marketingowej

Tymoteusz Cieślik
Tymoteusz Cieślik
19.03.2025
8 minuty czytania
Notatki zapisane na kartce, które służą do pracy nad Marketing Mix Modeling
Udostępnij wpis:

Pod koniec stycznia tego roku na rynku marketingowo-techologicznym zawrzało. Google w końcu udostępnił długo wyczekiwaną, open-source’ową bibliotekę do Marketing Mix Modelingu (MMM) o geograficznie brzmiącej nazwie: Meridian. Ale czy jedno narzędzie może być prawdziwym  gamechangerem w tej dziedzinie? Czy jest w stanie całkowicie zrewolucjonizować nasze podejście do analizy kontrybucji kanałów marketingowych i optymalizacji budżetów mediowych? Być może, ale zanim odpowiemy na te pytania, warto najpierw zrozumieć, do czego to w ogóle służy. Czym właściwie jest MMM i jak można go wykorzystać?

Obecnie internet to przestrzeń pełna regulacji, błyskawicznie zmieniających się technologii i rosnących wymagań dotyczących prywatności użytkowników. Reklama online staje się coraz bardziej skomplikowana, a firmy borykają się z problemami w mierzeniu wpływu swoich działań na wyniki biznesowe. Ograniczenia związane z wykorzystaniem plików cookies (takie jak te wprowadzone przez regulacje RODO czy zmiany w polityce prywatności przeglądarek) utrudniają precyzyjną atrybucję kanałów marketingowych.

W tym kontekście metody oparte na sztucznej inteligencji i klasycznych technikach uczenia maszynowego takie jak Marketing Mix Modeling zyskują na znaczeniu jako alternatywa dla modeli opartych na śledzeniu użytkowników. W jaki sposób użyć tych narzędzi, aby dokładnie zmierzyć wpływ poszczególnych kanałów marketingowych na sprzedaż i jak optymalizować budżet marketingowy, aby osiągnąć maksymalny ROI?

Wykorzystaj Marketing Mix Modeling

Na te pytania odpowiedzią jest właśnie MMM, który poprzez analizę danych historycznych, uwzględniając zarówno dane marketingowe, jak i czynniki zewnętrzne jest w stanie:

  • Pomóc zrozumieć, jak czynniki zewnętrzne wpływają na sprzedaż – np. sezonowość, zmiany cen, działania konkurencji czy sytuacja gospodarcza.
  • Określić, które kanały marketingowe są najbardziej efektywne – reklama telewizyjna, kampanie online, czy promocje w punktach sprzedaży.
  • Optymalizować alokację budżetu między różnymi kanałami – tak, aby osiągnąć maksymalny zwrot z inwestycji (ROI).

Marketing Mix Modeling to zaawansowana technika statystyczna, zazwyczaj oparta na regresji bayesowskiej, pozwalająca na budowę modeli dopasowanych do specyfiki danej branży i rynku. Wykorzystując metody takie jak regresja liniowa oraz analiza szeregów czasowych, a także manipulując parametrami wejściowych rozkładów statystycznych kosztów i ekspozycji kanałów marketingowych, możemy trenować modele, które pozwalają podejmować decyzje oparte na danych.

MMM pozwala także symulować różne scenariusze alokacji budżetu i wybrać ten, który przyniesie największy zwrot z inwestycji. Czym Meridian wyróżnia się na tle innych narzędzi, jeżeli każde z nich opiera się na tych samych zasadach?

Smartfon na tle narysowanych kredą na czarnej tablice ikonek_nawiązanie do Marketing Mix Modeling

Co musisz wiedzieć o Google Meridian?

Meridian nie tylko oferuje jeszcze większą precyzję i elastyczność w analizie kanałów marketingowych w porównaniu do swoich poprzedników, takich jak Lightweight_MMM czy PyMC, ale przede wszystkim pozwala na analizę danych reklamowych na poziomie geograficznym (geo-level). Takie podejście dostarcza znacznie więcej informacji o skuteczności działań marketingowych niż analiza na poziomie krajowym (national-level).

Ponadto, podczas modelowania uwzględnia więcej parametrów niż wcześniejsze modele i bazuje na bibliotece TensorFlow, co pozwala na lepsze dopasowanie modeli do danych. Zaletą tego narzędzia jest również to, że może być łatwo zintegrowane z platformami do zarządzania danymi, takimi jak CRM czy DMP.

Dodatkowym atutem Meridiana jest wbudowane raportowanie – przejrzyste wizualizacje ułatwiają analizę wyników, co czyni narzędzie nie tylko potężnym rozwiązaniem analitycznym, ale także intuicyjnym i przystępnym w obsłudze. Dzięki dobrze udokumentowanej strukturze użytkownicy mogą łatwo odnaleźć odpowiedzi na kluczowe pytania dotyczące rentowności działań marketingowych oraz kierunku ich optymalizacji.

Co możesz zyskać dzięki narzędziu Meridian?

Dzięki zastosowaniu MMM biznesy mogą podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące alokacji budżetu, mierzyć długoterminowy wpływ działań marketingowych oraz identyfikować najlepsze kombinacje kanałów bez obaw o naruszenie prywatności użytkowników czy zmieniające się regulacje prawne.

Zastanawiasz się, czy na pewno warto? Prawda jest taka, że obecnie, inwestycja w zaawansowane narzędzia analityczne to nie tylko wybór, ale konieczność. Istnieje wiele podejść do mierzenia efektywności działań marketingowych, a wszystko zależy od potrzeb i celów danej organizacji. Meridian to jedno z możliwych rozwiązań – wyjątkowo precyzyjne, elastyczne i intuicyjne – ale obok niego dostępne są także alternatywne opcje, jak choćby RBA czy modele atrybucji wsparte AI, które w wielu przypadkach mogą okazać się równie trafnym wyborem dla optymalizacji działań marketingowych i osiągnięcia lepszych wyników biznesowych.

Sprawdź, jak działa AI Attribution!

Wyprzedź konkurencję i kliknij już teraz

Dowiedz się więcej

Źródła:
https://developers.google.com/meridian
https://www.impressiondigital.com/blog/google-meridian-what-you-need-to-know/
https://www.marketingonline.pl/blog-google-udostepnia-meridian-profesjonalne-narzedzie-marketing-mix/

What is Marketing Mix Modeling? The Future of Marketing Measurement