Przejdź do treści

Czy sztuczna inteligencja rozwiąże problem atrybucji online? Sprawdź skuteczność AI Attribution

Mateusz Decyk
Mateusz Decyk
03.02.2025
13 minuty czytania
AI Attribution_narzędzie do ustalania prawidłowej ścieżki użytkownika oniline
Udostępnij wpis:

Nie ufasz wynikom, które widzisz w panelu Google Analytics? Czujesz, że coś jest nie tak? Atrybucja w działaniach marketingowych online to zmora pracowników marketingu. Mimo tego, że mamy do dyspozycji coraz więcej narzędzi, sytuacja staje się coraz mniej jasna i zamiast wiedzieć coraz więcej, wiemy coraz mniej. Czy sztuczna inteligencja może nam pomóc rozwiązać ten problem? Naszym zdaniem tak! Koniecznie przeczytaj artykuł, by dowiedzieć się więcej!

Zobacz to, co do tej pory było dla Ciebie niewidoczne

By lepiej zobrazować problemy, z którymi na co dzień mierzą się tysiące, jeśli nie miliony marketerów na całym świecie, przenieśmy się na chwilę w świat fantazji. W świat, w którym Polska wygrywa finał Mistrzostw Świata w piłkę nożną w meczu z Argentyną.

wynik meczu Argentyna-Polska (0:2)

Wygrywamy 2:0 i obie bramki zdobywa gwiazda naszego zespołu z numerem 9. Gdybyśmy do tej sprawy podeszli pobieżnie, moglibyśmy powiedzieć, że to strzelcowi dwóch bramek (nadajmy mu imię Robert) w całości zawdzięczamy zwycięstwo w tym meczu.

Ale spójrzmy na boisko, na którym mieliśmy 11 zawodników w drużynie Polski.

boisko z zaznaczonym schematem piłkarzy

Czy to sprawiedliwe, żeby powiedzieć, że tylko Robert jest odpowiedzialny za ten wynik? Czy pozostali zawodnicy nie przyłożyli nogi do strzelonych bramek? Czy obrońcy i bramkarz nie rozegrali świetnego meczu, skoro nie straciliśmy ani jednego gola? Oczywiście, że Robert nie wygrał tego meczu w pojedynkę. Zresztą spójrz na analizę pierwszej bramki, którą strzeliliśmy Argentynie.

wyjaśnienie działania AI Attribution na schemacie boiska piłki nożnej

Zanim piłka dotarła do Roberta, kontakt z nią miało 4 innych zawodników. Doszło do 4 podań. A więc zanim Robert mógł strzelić bramkę, inni zawodnicy musieli wykonać kilka podań, biegów i ruchów z piłką, by mu to umożliwić. Wydaje się więc oczywiste, że nie tylko Robert był kluczowy dla naszego zwycięstwa. Ba! Być może w ogóle nie był najważniejszy, gdyby okazało się, że dzięki interwencjom obrońców udało nam się uniknąć trzech straconych bramek.

Ale tego nie widzimy.

Gdy spojrzymy na tablicę wyników, kiedy włączymy wiadomości sportowe, jedyne co zobaczymy to naszego Roberta, który strzela bramki i triumfuje. I dokładnie ta sama sytuacja ma miejsce w życiu marketera. Przyglądając się dostępnym narzędziom analitycznym, widzimy mniej więcej to samo, co kibic oglądający wiadomości sportowe. Widzimy strzelców, widzimy bramki. Ale brakuje nam pełnego zrozumienia, dzięki czemu udało nam się osiągnąć sukces. Lub przez co ponieśliśmy porażkę.

Czy wiesz, co napędza Twoją sprzedaż?

Wielu marketerów nie jest w stanie zrozumieć, co NAPRAWDĘ napędza ich sprzedaż. Dlaczego?

Bo narzędzia analityczne, z których korzystają wodzą ich na manowce. Dane, które widzą w swoich dashboardach nie odzwierciedlają prawdziwego stanu sytuacji na ich kampanii:

  • Działania na górze lejka są niedowartościowane, podczas gdy działania domykające sprzedaż na dole lejka są przewartościowane.
  • Większość konwersji jest przypisana do nieprawidłowego źródła.
  • Brakuje informacji na temat tego co tak naprawdę napędza sprzedaż w kanałach Brand, Direct oraz Organic.
żródła sprzedaży z Google Analytics

Kto ponosi za to odpowiedzialność?

Naszym zdaniem jednym z winowajców jest Google Analytics 4, które co prawda jest świetnym narzędziem, jednak nie radzi sobie z atrybucją wielokanałową. Wszystko przez to, że GA4 stara się śledzić całą ścieżkę użytkownika, bazując na plikach cookies, co we współczesnych realiach internetu jest niemożliwe, ze względu na zmiany w środowisku, systemach reklamowych oraz regulacje prawne.

ścieżka zakupowa

Marketerzy, którzy opierają się na Google Analytics 4 lub innych narzędziach bazujących na plikach cookies tracą tym samym możliwość odpowiedzi na kluczowe dla ich kampanii pytania:

  • Co napędza mój ruch directowy?
  • Gdzie powinienem wydawać więcej, a gdzie mniej?
  • Pod co powinienem optymalizować kampanie na górze i dole lejka?

Znając te wszystkie bolączki marketerów, stworzyliśmy własne narzędzie wspierające atrybucję w świecie digitalowym. Nazwaliśmy je AI Attribution. To narzędzie, które wykorzystuje sztuczną inteligencję, by wspierać marketerów w podejmowaniu decyzji na poziomie strategicznym i taktycznym.

Jak działa AI Attribution?

Zamiast przypisywać konwersję do konkretnego źródła, tylko dlatego, że wystąpiło ono na ścieżce zakupowej, wykorzystujemy uczenie maszynowe do analizy złożonych wzorców zachowania użytkowników na stronie internetowej.

W ten sposób odkrywamy korelacje pomiędzy tymi zachowaniami i intencją zakupową. To pozwala nam na zrozumienie prawdopodobieństwa konwersji po konkretnej wizycie dokonanej przez użytkownika. Tym samym odrywamy się od paradygmatu plików cookies, który – jak wiemy – nie prowadzi do niczego dobrego.

Z naszym narzędziem każda wizyta otrzymuje wartość, która odpowiada jej inkrementalnemu wpływowi na sprzedaż, który nie byłby możliwy do zaobserwowania w obrębie jednego pliku cookie.

wykres pokazujący róznice pomiędzy GA4 a AI Attribution

Narzędzie AI Attribution nie bierze pod uwagę jedynie wizyt, które zakończyły się konwersją, (a tak robi Google Analytics). Nasze narzędzie bierze pod uwagę wszystkie wizyty na stronie. Powoduje to, że AI Attribution pozwala na analizę 100% wizyt na stronie, zamiast ok. 1% wizyt, które kończą się konwersją.

porównanie procentowe Google Analytics 4 oraz AI Atrribution

Korzystając z AI Attribution nasi klienci zyskują:

  • Niezależność od plików cookies.
  • Wiedzę na temat każdej wizyty na stronie.
  • Indywidualny model, uczący się na ich własnej stronie, ich użytkownikach i danych.

Jak zacząć korzystać z AI Attribution?

Jeśli czujesz, że z Twoją kampanią jest coś nie tak, a Twoje zaufanie do obecnych narzędzi analitycznych w ostatnim czasie spadło, to dobry moment, by popracować nad rozwiązaniem tego problemu. AI Attribution może Ci pomóc w zrozumieniu tego, co tak naprawdę wpływa na sprzedaż w Twojej kampanii i zbudować nową ścieżkę wzrostu dla Twojego biznesu.

Sprawdź, jak działa AI Attribution!

Wyprzedź konkurencję i kliknij już teraz

Dowiedz się więcej

Co prawda to bardzo zaawansowane technologicznie rozwiązanie, ale proste w implementacji. Nie wymaga wielkiego wysiłku organizacyjnego po Twojej stronie, a jedynie decyzji o tym, że wspólnie z nami, chcesz popchnąć swój biznes do przodu. 

Zainteresował Cię temat atrybucji?

Jak sztuczna inteligencja pomogła nam podnieść efektywność ecommerce?

Czytaj więcej

Marketing Mix Modeling (MMM)

Czytaj więcej

Regression Based Attribution (RBA)

Czytaj więcej