Web Summit 2024
Web Summit 2024 w Lizbonie to jedno z najważniejszych wydarzeń technologicznych na świecie, które po raz kolejny przyciągnęło ponad 70 000 uczestników! Na konferencji zjawiło się też ponad 3 000 firm oraz 1 000 inwestorów z całego świata. Czy to dobre miejsce dla agencji marketingowej? I co z takiego wydarzenia może dla siebie wyciągnąć marketer? Koniecznie przeczytaj naszą relację!
Web Summit to coroczna konferencja technologiczna, która odbywa się w malowniczej Lizbonie, gromadząc przedstawicieli świata technologii, marketingu i innowacji. To cztery dni konferencji, w których trakcie uczestnicy mają do dyspozycji 16 scen, na których odbywają się wystąpienia, wywiady i panele dyskusyjne ekspertów z najważniejszych i najbardziej innowacyjnych organizacji.
Każda scena to tak naprawdę inna ścieżka tematyczna, jednak nie ma co ukrywać, że w tym roku niemal wszystkie wydarzenia były zdominowane przez tematykę sztucznej inteligencji. Ale nie zabrakło i takich, w których o AI mówiło się tylko półgębkiem, lub nie wspominało o niej wcale.
W naszym głównym kręgu zainteresowań znalazły się wydarzenia związane z tematyką marketingu, kreatywności, e-commerce oraz sztucznej inteligencji właśnie.
Co najbardziej zwróciło naszą uwagę?
Bardzo trudno o obiektywne zestawienie najciekawszych wystąpień, spostrzeżeń i insightów, które miały miejsce na konferencji, dlatego postanowiliśmy, że przygotujemy dla Was subiektywne zestawienie momentów, które najbardziej zwróciły naszą uwagę:
- Coraz większa część młodej generacji użytkowników mediów online korzysta z mediów społecznościowych w taki sam sposób, w jaki starsi korzystają z wyszukiwarki Google. Ta tendencja powoduje, że Google może przegrać walkę o zakupowy prymat wśród młodych użytkowników z platformami takimi jak Instagram i Tik-Tok. (Stevie Johnson, Managing Director w Disrupt)
- Content creatorzy i influencerzy przejmują powoli rolę mediów we wpływaniu na decyzje zakupowe konsumentów, w związku z tym influencer marketing powinien znajdować się w coraz większej liczbie mediaplanów. (Stevie Johnson, Managing Director w Disrupt)
- Aplikacje randkowe odgrywają kluczową rolę w zwalczaniu kryzysu samotności we współczesnym świecie. Wartość, którą dają użytkownikom już dzisiaj, znacząco wykracza poza wsparcie w randkowaniu i znajdywaniu drugiej połówki. Bumble pomaga użytkownikom w szukaniu znajomych oraz poszerzaniu biznesowej sieci kontaktów. (Lindiane Jones, CEO w Bumble)
- Skończyła się era monokultury, czyli czasy, w których wszyscy znaliśmy te same programy w telewizji, te same gwiazdy i śledziliśmy te same reklamy. Hard userzy Netflixa i Disney+ żyją w innych uniwersach tak samo, jak hard userzy portalu X i Instagrama. Współczesna kultura nie potrzebuje zbyt wiele, by zignorować nasz brand, bo dzieje się w niej tyle rzeczy na raz, że nikt nie jest w stanie być na bieżąco ze wszystkim. (Brandon Henderson i Marques Gartrell, co-Chief Creatices Wieden+Kennedy)
- Najważniejsza praca, jaką ma do wykonania agencja kreatywna to znalezienie marce miejsca w kulturze. Takiego, które będzie wystarczająco uniwersalne i zrozumiałe dla możliwie szerokiej grupy odbiorców. Dobrą drogą do tego jest znalezienie odpowiedniej platformy komunikacyjnej, która będzie znacznie bardziej pojemna niż reklama i pozwoli na jej dopasowanie do różnych mini-kultur konsumentów. (Brandon Henderson i Marques Gartrell, co-Chief Creatices Wieden+Kennedy)
- Wpasowanie marki w kulturę i oczekiwania odbiorców staje się coraz trudniejsze, ale z drugiej strony mamy potężne narządzie w postaci mediów społecznościowych, które pozwalają nam na nieprzerwany monitoring trendów, reakcji oraz odczuć użytkowników wobec poszczególnych zjawisk. Z odbiorcami należy rozmawiać i komunikować się, by dobrze zrozumieć ich potrzeby. (Panel Know Your Audience: The power of Social Listening)
- Koniec monokultury oznacza, że małe marki mogą wypracować sobie przewagę nad dużymi markami, silnie gospodarując nisze kulturowe, budując w ich obrębie duże zaangażowanie i advocacy. (Panel – The rise of micro-cultures)
- Wszystko staje się coraz bardziej płaskie – w kulturze, sztuce, marketingu i reklamie. Użytkownicy przyjmują dziennie średnio 5 tysięcy sygnałów reklamowych, a 90% odbiorców nie jest w stanie przypomnieć sobie marki, której przekaz widziało dzień wcześniej. To wszystko powoduje, że aby nie zmarnować budżetu mediowego, musimy tworzyć kreacje, które będą zauważalne. Ale to wymaga podjęcia ryzyka, do którego mało kto jest skłonny. Czy warto? Oczywiście. Ale musimy się liczyć z krytyką. Bo jeśli stworzyliśmy coś, co lubią wszyscy, jest bardzo mała szansa, że będzie to coś, co ktokolwiek pokocha. (Sairah Ashman, Global CEO w Wolff Olins)
- W najbliższej przyszłości bardzo ważne okaże się budowanie marek, które nie tyle łatwo znaleźć w sieci, co łatwo będzie znaleźć w wynikach modeli AI. (Tiffany Rolfe, Global Chairman + CCO w R/GA)
- Najwięcej zastosowań AI w marketingu dostrzega się na ten moment w produkcji wideo. Powstaje coraz więcej sprawnych modeli pozwalających na tworzenie wideo, ale także zastosowań AI, które pozwalają na różnego rodzaje adaptacje reklamy. Na przykład globalna marka nie musi dzisiaj zatrudniać lektorów i ciężko pracować nad dostosowywaniem reklamy do każdego rynku. Narzędzia AI potrafiące wykorzystać głos aktora i dostosować ruch ust do dźwięku na treści wideo, pozwalają na proste tworzenie jednej reklamy na dowolną liczbę rynków oraz tworzenie różnych wariantów jednej treści. (Matt Panousis – COO MARZ)
Podsumowanie
Web Summit 2024 to nie tylko konferencja – to tygiel inspiracji, wiedzy i networkingowej energii. Dla marketerów to okazja do zrozumienia najnowszych trendów, lepszego poznania technologii, które już teraz kształtują naszą branżę i odkrycia przyszłości komunikacji z klientami.
Jeśli zależy Ci na byciu o krok przed konkurencją, rozwijaniu swojej wiedzy i poszukiwaniu nowych pomysłów, Web Summit jest wydarzeniem, którego nie możesz przegapić. Dla nas była to dawka energii, która na pewno przełoży się na jeszcze bardziej innowacyjne projekty dla naszych klientów.